ALGEMENE VERKOOPVOORWAARDEN
1. Toepassingsgebied
1.1- Deze algemene voorwaarden definiëren de wederzijdse verplichtingen van de partijen
contractanten ter gelegenheid van de prestaties geleverd door SMART CONTROL asbl.
1.2- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing met uitsluiting van alle andere voorwaarden
afkomstig van de andere contracterende partij. Als de andere partij een clausule van deze voorwaarden wenst
algemene, moet zij SMART CONTROL asbl schriftelijk informeren voordat zij enige verbintenis aangaat.
1.3- Door zijn bestelling geeft de andere partij (klant of huurder) die de overeenkomst aangaat aan
systematisch zijn aanvaarding van de huidige algemene voorwaarden.
1.4- Door zijn aanvaarding aanvaardt de andere contractpartij afstand te doen van zijn eigen
aankoopvoorwaarden ten gunste van de huidige algemene verkoopvoorwaarden.
1.5- De geldende versie van deze algemene voorwaarden op het moment van de bestelling is
deze van toepassing op de verkoopovereenkomst.
2. Beëindiging van het contract
a. Bij twijfel over de kredietwaardigheid van de Huurder op elk moment, SMART
CONTROL behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor om een vooruitbetaling of enige
andere garantie voor de toekomstige prestaties, ook al zijn er al prestaties geleverd
geheel of gedeeltelijk. In geval van weigering van de Huurder om te voldoen aan het verzoek van SMART
CONTROL, het organisme behoudt zich het recht voor om de overeenkomst onmiddellijk te beëindigen, zonder
gerechtelijke stappen en zonder verplichting tot schadevergoeding.
b. SMART CONTROL is gemachtigd om de overeenkomst met de huurder te beëindigen op elk
op het moment, onmiddellijk, zonder een gerechtelijke toestemming, zonder voorafgaande kennisgeving
formeel, en zonder verplichting om een schadevergoeding te betalen in de volgende situaties:
i. in geval van niet-naleving van een clausule van het contract of de overeenkomst door de huurder;
ii. in geval van betalingsachterstand, faillissement, of enige
verzoek tot faillissement of gerechtelijke reorganisatie door de Huurder; iii. Bij gebrek aan naleving (binnen de gestelde termijnen) door de Huurder van een of meerdere verplichtingen voortvloeiend uit de overeenkomst, zelfs na ontvangst van een schriftelijke ingebrekestelling die een termijn van ten minste 5 werkdagen verleent;
iv. In geval van volledige of gedeeltelijke beslaglegging op het vermogen van de Huurder. In geval van ontbinding van de Huurder heeft SMART CONTROL ook het recht om een schadevergoeding te eisen voor alle gemaakte kosten en geleden schade. Alle vorderingen van SMART CONTROL op de Huurder worden onmiddellijk opeisbaar v. In geval van liquidatie of stopzetting van de activiteiten van de Huurder.
3. Uitvoering van de prestatie
3.1 Algemeenheden
a. Elke dienst begint met een overeenkomst en een afspraak tussen SMART CONTROL en zijn klant.
b. Voor alle wijzigingen van de gegevens van de afspraak of annulering, moet de klant dit ten minste drie werkdagen voor de afgesproken datum voor de uitvoering van de inspectie melden aan SAMART CONTROL. Deze melding moet schriftelijk gebeuren. Elke schending van deze bepaling leidt tot een boete voor de klant die de afspraak annuleert. De waarde van deze boete wordt vastgesteld door SMART CONTROL, die deze kan bepalen op een bedrag gelijk aan de helft van het afgesproken bedrag voor de dienst.
c. De normale dagelijkse werkperiode beslaat 8 uur werk, van 6 tot 20 uur, van maandag tot vrijdag, met uitzondering van wettelijke feestdagen, zonder dat de totale duur van de werkdag, inclusief verplaatsingen, meer dan 9 uur mag bedragen.;
3.2 Aansprakelijkheid van de huurder of klant
De uitvoering van de prestatie verplicht de klant om de onderstaande bepalingen na te leven. Elke tekortkoming die voortvloeit uit het niet naleven van een van deze bepalingen heeft gevolgen voor de klant..
a. De huurder moet de documenten (in digitale bestanden of op papier) en alle specifieke informatie en instructies die nodig zijn voor de veilige uitvoering van de inspectie ter beschikking stellen van de agent van SMART CONTROL. Een tekortkoming in dit opzicht maakt de huurder aansprakelijk.
b. Hij moet de volledige installatie die het onderwerp van de inspectie is, toegankelijk maken zoals overeengekomen in het contract. Indien nodig moet hij een gids ter beschikking stellen van de inspecteur van SMART CONTROL gedurende zijn hele missie. De gids moet een medewerker van de aannemer zijn die goed op de hoogte is van de installatie. Hij is degene die verantwoordelijk is voor het bedienen van de apparatuur en installaties van de aannemer die nodig zijn voor de controle..
c. Als het nodig is om een toegangspas te hebben, of als specifieke training in veiligheid of een ander gebied vereist is voor de interventie op de site, is het aan de huurder om alle nodige maatregelen te nemen zodat dit voor de inspecteur van SMART CONTROL kan gebeuren..
d. De vertegenwoordiger van de exploitant of de eigenaar van de installatie moet, afhankelijk van het geval, de inspecteur actief bijstaan bij de uitvoering van zijn taak. .
e. De huurder moet alle benodigde informatie verstrekken die hem wordt gevraagd tijdens het maken van de afspraak, zodat een goede voorbereiding van de inspectie mogelijk is..
f. De levering van de energie die nodig is voor de inspectie is ten laste van de huurder of klant .
g. De nodige voorzieningen, afhankelijk van de situatie (toiletten, refter, enzovoort…), die essentieel zijn voor een vlotte uitvoering van de inspectie, zijn ten laste van de huurder..
h. De controle beperkt zich uitsluitend tot de bezochte delen en is toegankelijk vanaf de installatie.
i. SMART CONTROL en de huurder verbinden zich ertoe alle tijdens de uitvoering verkregen informatie vertrouwelijk te houden en deze niet aan derden te onthullen. Dit betreft onder andere financiële, operationele, technische en andere informatie. SMART CONTROL is echter verplicht om op verzoek van de bevoegde autoriteit waarvan zij afhankelijk is, het rapport van de inspectie voor te leggen..
j. De huurder kan echter voor de onderstaande gevallen het rapport van SMART CONTROL ter beschikking stellen aan derden:
1. Op verzoek van alle gerechtelijke instanties of autoriteiten ;
2. Als een situatie dit vereist in overeenstemming met de geldende wetten of regels;
3. Om administratieve en regelgevende redenen.
3.3 Inspectieverslag
a. Na de inspectie stelt de inspecteur van SMART CONTROL een inspectierapport op dat hij aan de huurder overmaakt via het kanaal dat deze laatste heeft gekozen (de overdracht per e-mail is de standaardmethode, per post op kosten van de huurder).
b. De huurder heeft één maand vanaf de datum van uitgifte (waaronder ontvangst) van zijn rapport om bezwaar te maken of in beroep te gaan tegen de conclusie gegeven door de agent van SMART CONTROL.
c. De taal van het rapport is afhankelijk van de postcode van de regio waarin de geïnspecteerde installatie zich bevindt. Het rapport is opgesteld en bestemd voor de huurder met wie het contract is afgesloten..
4. Facturatie en betaling
a. Een contract wordt pas gesloten met een derde partij nadat deze laatste het aanbod heeft aanvaard. De huurder kan zijn akkoord geven: per e-mail, per post, mondeling of door het plaatsen van een handtekening op het aanbod. Vanaf dit akkoord zijn de huidige algemene verkoopvoorwaarden van toepassing..
b. Geen enkele offerte, begroting of contractvoorstel verplicht tot enige verplichting en creëert dus geen enkele druk tussen de partijen..
c. Elke prijsaanbieding is één maand geldig vanaf de datum van uitgifte van de aanbieding. Bij de uitgifte van de aanbieding kunnen bijzondere bepalingen worden getroffen om te gaan
boven deze termijn. 4.1 Facturatie
a. Elke opdracht leidt tot de uitgifte van een factuur. In het kader van de uitvoering van de inspectieopdracht zijn alle bijkomende kosten voor rekening van de opdrachtgever. Als er geen specifieke betalingsvoorwaarden zijn vermeld in een offerte of een bijzondere overeenkomst, wordt de opdracht geëvalueerd volgens de tarieven die van kracht zijn op het moment van uitvoering..
b. In het geval van uitvoering van de diensten door SMART CONTROL in regiemodus, zal een minimumbedrag dat overeenkomt met 45 minuten van het uurtarief systematisch per opdracht, per medewerker en per dag worden gefactureerd..
4.2 Bepaling van prijzen
a. Elke opdracht zal worden gefactureerd volgens de prijzen en voorwaarden die zijn vermeld in de offerte, de bestelbon of enige bijzondere overeenkomst. Bij gebrek aan specifieke details, offertes, bestelbonnen of bijzondere overeenkomsten, zullen de geldende tarieven worden toegepast..
b. De tarieven worden bepaald op basis van een standaard werkdag van acht uur, van 6 uur tot 20 uur van maandag tot vrijdag, met uitzondering van feestdagen. De totale duur van de werkdag, inclusief verplaatsingen en wachttijden, mag niet meer dan negen uur bedragen..
c. De prijzen zijn altijd exclusief Belgische of buitenlandse belastingen. Tenzij er een expliciete overeenkomst anderszins is, omvatten de vermelde tarieven niet de kosten die verband houden met verplaatsingen, verblijven en levensonderhoud van de medewerkers..
d. De uitvoering van de diensten brengt een extra kost met zich mee in vergelijking met de aanvankelijk meegedeelde tarieven in de volgende gevallen:
i. prestaties uitgevoerd tussen 6u en 20u op zaterdag, of op een werkdag van de week tussen 20u en 6u. Deze toeslag bedraagt 50% van de prijs van de uitvoering van de inspectie tijdens de normale uren.
ii. Op feestdagen, zondagen en zaterdag na 20u, bedraagt de toeslag 100%.
iii. Tijdens de werkdagen van de week, na het 8e uur werk, is de verhoging 50%.
4.3 Tariefaanpassing
a. Alle prijzen kunnen op elk moment door SMART CONTROL worden gewijzigd als ze moeten worden aangepast als gevolg van nieuwe belastingen en/of nieuwe heffingen of wijzigingen in de kosten. Dit geldt ook in het geval van, onder andere, een wijziging van de wetgeving, een wijziging van de energieprijzen, een wijziging van de loonkosten en/of de brandstofkosten en/of een wijziging van de wisselkoersen, volgens de index van de sector (en andere soortgelijke situaties).
b. De nieuwe prijzen zullen schriftelijk aan de Huurder worden meegedeeld ten minste 14 kalenderdagen voordat ze van kracht worden. Na het verstrijken van deze termijn heeft SMART CONTROL het recht om de nieuwe prijzen toe te passen voor elke nieuwe Opdracht, zoals van kracht op het moment van uitvoering van de inspectie en zoals meegedeeld aan de Huurder..
c. De prijzen vermeld in een prijsaanbieding of in een bijzondere overeenkomst zijn geldig gedurende de duur van de specifieke prestatie die is bepaald in de aanbieding of de bijzondere overeenkomst.
d. Ongeacht de voorgaande bepalingen behoudt SMART CONTROL zich het exclusieve recht voor, voor niet-consumenten, om aan de huurder alle heffingen of bijkomende belastingen door te berekenen die van invloed kunnen zijn op de te leveren prestaties, ongeacht of deze zijn ingesteld of opgelegd tussen de datum van het sluiten van het contract en de datum van uitvoering van de betrokken diensten.
4.4 Betalingsmodaliteiten
a. Tenzij anders aangegeven in een offerte, bestelbon, orderbevestiging, schriftelijke overeenkomst of op de factuur, moet de betaling van de facturen onmiddellijk worden uitgevoerd, via een betaalterminal voor de residentiële controles en per overschrijving voor de andere opdrachten. .
b. Elke betwisting met betrekking tot een factuur, om welke reden dan ook, moet schriftelijk aan SMART CONTROL worden meegedeeld binnen een termijn van 21 kalenderdagen na ontvangst van de betreffende factuur.
c. Alle kosten voor gerechtelijke en buitengerechtelijke incasso zijn ten laste van de huurder wanneer de wet dit toestaat.
d. Als de betaling niet op de afgesproken datum wordt uitgevoerd, behoudt SMART CONTROL zich het recht voor om andere opdrachten op te schorten totdat de volledige betaling van de factuur is ontvangen. Alle andere vorderingen op de Huurder, die nog niet vervallen zijn, worden automatisch opeisbaar, zonder dat het nodig is om een ingebrekestelling te sturen. Betalingen worden eerst toegewezen aan de verschuldigde kosten, vervolgens aan de rente, en ten slotte aan de hoofdsom van de oudste onbetaalde factuur..
e. In geval van niet-betaling, geheel of gedeeltelijk, van een factuur op de vervaldatum, is de Huurder automatisch verschuldigd, zonder voorafgaande ingebrekestelling, een rente van 1,2 % per maand, opgeteld voor elke begonnen maand. Bovendien is een forfaitaire schadevergoeding van 10 % van het onbetaalde bedrag van de factuur verschuldigd, met een minimum van 70 €, onverminderd het recht van SMART CONTROL om een hogere schadevergoeding te eisen door een daadwerkelijk geleden hoger verlies te bewijzen..
SMART CONTROL behoudt zich het recht voor om bepaalde contractueel overeengekomen diensten uit te besteden aan zijn klanten.
5. Vertrouwelijkheid en gegevensbeheer • De documenten met betrekking tot een inspectie, gegenereerd door SMART CONTROL tijdens zijn dienstverlening, worden opgesteld ten name en voor rekening van de huurder.
• Het rapport wordt opgesteld in de taal van de afnemer, afhankelijk van de regio van het land. Een exemplaar in de andere taal van het land kan op verzoek van de klant worden verstrekt..
• Het rapport wordt standaard per e-mail naar de ontvanger verzonden. Het kan per post worden verzonden onder de volledige verantwoordelijkheid van de ontvanger. SMART CONTROL bewaart een exemplaar in de database..
• Toegang tot deze gegevens (rapporten) is toegestaan voor ambtenaren en agenten van de autoriteiten die verantwoordelijk zijn voor het toezicht.
• Behalve vermeld in het bovenstaande punt, verbinden SMART CONTROL asbl en de huurder zich ertoe alle uitgewisselde gegevens vertrouwelijk te houden. Behalve op schriftelijk bevel van de ene partij aan de andere, is deze regel formeel van toepassing..
• SMART CONTROL verbindt zich ertoe alle verzamelde informatie bij de afnemer vertrouwelijk te houden.
• SMART CONTROL bewaart deze gegevens gedurende een bepaalde periode in zijn database. Voor huishoudelijke elektrische installaties is deze periode 5 jaar, en deze is ook 5 jaar voor alle andere sectoren..
6. Bevoegde rechtbanken
a. De voorkeur voor een minnelijke oplossing gaat uit van SMART CONTROL in alle geschillen (met betrekking tot de interpretatie, uitvoering en naleving van deze algemene voorwaarden) met derden..
b. In geval van onmogelijkheid om tot een minnelijke schikking te komen, komen de partijen overeen dat elk geschil dat verband houdt met de overeenkomsten die door deze algemene voorwaarden worden beheerst, evenals met elke andere overeenkomst die daaruit voortvloeit, uitsluitend zal worden voorgelegd aan de bevoegde rechtbanken van Nivelles.
c. De overeenkomsten die onderhavige algemene voorwaarden regelen, evenals elke andere overeenkomst die daaruit voortvloeit, zijn uitsluitend onderworpen aan het Belgische recht.
7. Overige bepalingen
a. De ongeldigheid of de niet-toepasbaarheid van een (deel van een) bepaling van deze algemene voorwaarden heeft op geen enkele manier invloed op de geldigheid of de toepasbaarheid van de andere bepalingen van deze algemene voorwaarden. In een dergelijk geval zullen de partijen onderhandelingen aangaan om de ongeldige of niet-uitvoerbare bepaling te vervangen door een geldige en uitvoerbare bepaling die zo dicht mogelijk bij het doel en de reikwijdte van de oorspronkelijke bepaling komt..
b. Elke bepaling van deze algemene voorwaarden die, gezien haar aard, bedoeld is om voort te duren na het einde van de overeenkomst, blijft van kracht na de beëindiging van de overeenkomst.
overeenkomst. Het einde of de beëindiging van de overeenkomst verandert niets aan de rechten die door een van beide partijen zijn verworven vóór dit einde of deze beëindiging.